"Ethernet IP-adress inte tillgänglig"

Din tv-box verkar vara felaktigt inkopplad då den inte tar emot någon IP-adress och då fungerar inte tv-tjänsten.

Vänligen börja med att kontrollera ifall detta problem möjligen kan bero på något av följande scenarion:

1. Problemet kan även bero på driftstörningar i ditt fibernbät. Mer information om aktuella driftstörningar hittar du här.

2. Är du ny kund och aldrig haft fungerade bild, följ instruktionerna på den här sidan först.

Stämmer inget av ovan scenarion in på ditt problem? Då behöver du koppla tv-boxen direkt till din tjänstefördelare. Är din tv-box redan kopplad direkt mot tjänstefördelaren, hoppa då till steg 2.

Du kopplar tv-boxen till tjänstefördelaren så här:

Koppla nätverkskabelns ena ände i tv-boxen och den andra i den port i tjänstefördelaren som är avsedd för tv (vanligtvis LAN 2). Har du kringutrustning så som router, uppkopplingskit eller trådlösa tv-bryggor ska du alltså koppla ur dessa och dra en kabel rakt mellan boxen och tjänstefördelaren.

Har du beställt en trådlös tv-brygga från Allente kan du hitta information om hur du kopplar in den via den medföljande inkopplingsguiden för tv-bryggan.

Starta nu om din tv-box samt tjänstefördelare. Gå tillbaka till din tv-box och kontrollera IP-adressen igen. 

Har du Samsung/Prime 680, Arris 3000, Samsung 5140 eller Pace 830 följer du nedan:

  1. Plocka fram fjärrkontrollen och tryck på knappen som heter "Meny" (alternativt kan knappen också heta "Settings").
  2. Använd fjärrkontrollens navigeringspilar tills valet "Inställningar" är markerat i mitten av skärmen.
  3. Tryck på knappen markerad med "OK"
  4. Navigera dig med fjärrkontrollens upp- och ner markeringar till alternativet "Information".
  5. Tryck på knappen markerad med "OK"
  6. Kolla nu vad som står under "Ethernet IP-adress".
    7a. Börjar IP-adressen nu med 10.xxx.xx.xxx så har du fått rätt signal in i din tv och kanalerna bör fungera. Om det fortfarande inte fungerar trots att du har rätt IP-adress, ska du följa instruktionerna på den här sidan.
    7b. Börjar IP-adressen inte med 10.xxx.xx.xxx trots att du nu kopplat rätt, så behöver en felanmälan göras. Gå då hit för att fylla i en felanmälan.

 

Har du en Allente 1 gör du enligt följande:

  1. Plocka fram Allente 1-fjärrkontrollen och tryck på den blå knappen
  2. Använd fjärrkontrollens navigeringspilar tills valet Inställningar (med symbolen av ett kugghjul) är markerat i högra övre hörnet av skärmen.
  3. Tryck på knappen markerad med "OK"
  4. Navigera dig med fjärrkontrollens upp- och ner markeringar till alternativet "Enhetsinställningar''.
  5. Tryck på knappen markerad med "OK"
  6. Navigera dig med fjärrkontrollens upp- och ner markeringar till alternativet "Om''.
  7. Tryck på knappen markerad med "OK"
  8. Navigera dig med fjärrkontrollens upp- och ner markeringar till alternativet "Status''.
  9. Kolla nu vad som står under "IP-adress".
  10. a. Börjar IP-adressen nu med 10.xxx.xx.xxx så har du fått rätt signal in i din tv och kanalerna bör fungera. Om det fortfarande inte fungerar trots att du har rätt IP-adress, ska du följa instruktionerna på den här sidan.
    b. Börjar IP-adressen inte med 10.xxx.xx.xxx trots att du nu kopplat rätt, så behöver en felanmälan göras. Gå då hit för att fylla i en felanmälan.