Faktura & Betalning

Betalning & Autogiro 9 frågor
Vilka betalningssätt har ni?
Vilka betalningssätt har ni?

Du kan välja att betala med pappersfaktura, autogiro eller e-faktura. Om du betalar med pappersfaktura betalar du en faktureringsavgift. Att betala via autogiro eller e-faktura är kostnadsfritt.

Hur fungerar autogiro?
Hur fungerar autogiro?

Autogiro innebär att fakturabeloppet dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad. Du slipper den manuella hanteringen av fakturor och du behöver inte betala faktureringsavgift. När ditt autogiro är godkänt får du ett makulerat inbetalningskort från oss. Efter den första fakturan med det makulerade inbetalningskortet får du bara en pappersfaktura om beloppet skiljer sig med mer än 300 kr från beloppet på föregående faktura.

Fungerar autogiro om jag delar konto med min sambo?
Fungerar autogiro om jag delar konto med min sambo?

Ja, autogiro kan fungera även för dig som har en medkontohavare. Tänk bara på att kontot måste vara godkänd för autogirobetalning, att inga spärrar är registrerade på kontot, att båda kontohavarna kan disponera kontot var för sig och att betalningar kan ske för båda kontohavarnas räkning. Kolla gärna med din bank om du är osäker på om ditt konto uppfyller villkoren eller om du har andra frågor som rör autogirobetalningar.

Ansök om autogiro
Ansök om autogiro

Nu kan du ansöka om betalning via autogiro online. Tänk på att detta endast gäller för dig som har parabol. Du behöver även ett mobilt BankID för att skriva under ansökan.

Här hittar du onlineformuläret

Du kan även skicka in en vanlig pappersansökan. 

Ladda ner formulär för autogiro här

När du fyllt i blanketten skickar du den kostnadsfritt till:

Canal Digital Sverige AB
c/o Strålfors
SVARSPOST
Kundnummer 20273445
110 00 Stockholm

Autogirot fungerar inte
Autogirot fungerar inte

Har du nyligen ansökt om Autogiro kan det bero på att det ännu inte är godkänt. Ditt Autogiro är igång när inbetalningskortet på fakturan är makulerat med texten ”dras via autogiro”. Om ditt autogiro är godkänt sedan tidigare kan det ha slutat fungera av flera orsaker, kontrollera följande:       

  • Har du bytt kontonummer nyligen?                                                                                                                                                                           
  • Har du bytt bank nyligen?                                                                                                                                                 
  • Fanns det tillräckligt med pengar på kontot?

Ändra autogiro
Ändra autogiro

Byta bank: kontakta din nya bank som kontaktar Bankgirocentralen (BGC) och ändrar det medgivande du har aktivt. Det tar tre till fyra bankdagar.                

Byta konto: Kontakta din bank för att ändra konto.                                                                  

Avsluta autogiro: Kontakta din bank eller kundservice. Då autogirot är avslutat får du en bekräftelse från Bankgirocentralen.

 

Var kan jag se hur mycket som dras via autogiro?
Var kan jag se hur mycket som dras via autogiro?

På Min sida på canaldigital.se kan du se dina fakturor.

Sen med betalningen?
Sen med betalningen?

Om du inte betalar din faktura på förfallodatum får du en påminnelse som inkluderar en påminnelseavgift. Påminnelser som inte betalas i tid leder till avstängning av abonnemanget och risk för inkasso. 

Påminnelse
Påminnelse

Om du får en påminnelse skickas denna ut som pappersfaktura och innehåller en avgift för pappersfaktura. Då påminnelsen är betald kommer du återigen att betala dina fakturor med valt betalningssätt.

Faktura 4 frågor
När får jag fakturan?
När får jag fakturan?

Fakturan får du normalt 10 dagar innan förfallodatum. Din första faktura kan komma något tidigare eller senare i månaden beroende på när avtalet tecknades.  

Vad är e-faktura?
Vad är e-faktura?

E-faktura är ett enkelt, säkert och miljövänligt alternativ till pappersfakturan. Den innebär att vi skickar fakturan elektronisk till din banks hemsida. Du slipper tillägg för pappersfaktura och sparar därmed 588 kr/år .

Så här enkelt anmäler du dig till e-faktura:

  1. Logga in på din banks hemsida
  2. Välj rubriken e-faktura och klicka på anmälningsformuläret för Canal Digital
  3. Fyll i alla uppgifter och bekräfta

 

Vi behandlar din ansökan och inom två veckor får du en bekräftelse via mejl.

Hur gör jag om jag vill betala min faktura med e-faktura?

Om du vill betala dina fakturor via e-faktura så anmäler du de det hos din bank. Då du blivit godkänd för e-faktura får du ett mejl om att tjänsten är igång. Det är viktigt att du fyller i en korrekt mejladress på din anmälan.

Jag betalar idag via autogiro men vill ha e-faktura. Hur gör jag?

Det går bra att kombinera e-faktura med autogiro. Det innebär att du de gånger beloppet som skall dras via autogiro skiljer sig från föregående månads belopp får en e-faktura istället för en pappersfaktura som informerar om det nya beloppet.   

Betalar jag någon avgift om jag väljer att betala med e-faktura?

Betalar du via e-faktura innebär det att du inte debiteras någon avgift för pappersfaktura. I de fall du får en påminnelse får du en pappersfaktura där det utgår en avgift.

Jag betalar mina Canal Digital fakturor via e-faktura men har fått en pappersfaktura, varför?

Om du får en påminnelse skickas denna ut som pappersfaktura. Då påminnelsen är betald kommer du återigen kunna betala dina fakturor via e-faktura.

Jag saknar min faktura
Jag saknar min faktura

Om du förlorat din faktura hittar du den även på Min sida på canaldigital.se.

Betalning skall göras till bankgiro 419-4387. Förutom OCR-nummer är det viktigt att ange kundnummer vid betalning. 

Fel fakturabelopp?
Fel fakturabelopp?

På din fakturaspecifikation ser du vad beloppet avser. En kopia av fakturan hittar du på Min sida.

Om beloppet skiljer sig från föregående faktura kan det till exempel bero på:

  • Beställning av hyrfilm på Canal Digital GO eller Pay-Per-View.
  • En tidsbegränsad kampanj har upphört eller börjat gälla.
  • Förändringar i ditt abonnemang.
  • Abonnemangsavgift för en längre tid än en månad.
  • Prisjustering.

Om detta inte förklarar varför fakturabeloppet skiljer sig från tidigare - kontakta kundservice på 0770-332211.