Information med anledning av coronaviruset

För nya kunder

Känner du dig tveksamt till att ta emot en installatör just nu? Våra installatörer utför fortfarande säkra monteringar och installationer, men självklart kan du välja att boka om ett inplanerat besök till ett senare tillfälle. Under tiden kan du alltid se på TV via vår playtjänst.

  • Hur säkerställer ni att installatören som kommer hem till mig vidtar nödvändiga åtgärder för att förhindra smittspridning?


    Först och främst vill vi understryka att våra installatörer inte kommer att utföra några installationer om de inte är fullt friska och symptomfria, eller om de varit i kontakt med personer som visat symptom.


    Innan installationen
     

    Installatören kommer att ringa upp dig i förväg för att bekräfta att både installatören själv och alla i ditt hushåll uppfyller följande krav:

    • Är friska och symptomfria
    • Inte är i karantän
    • Inte nyligen varit på resa i ett land med hög smittorisk och coronautbredning, eller haft kontakt med andra personer som visat symptom.


    Om situationen ändra sig mellan tidpunkten för telefonsamtalet och tidpunkten för installation kommer installatören att kontakta dig för att informera dig om detta. Om situationen ändras för någon i ditt hushåll är det även viktigt att installatören får besked om det, så att vi kan boka om den avtalade tiden.


    Under installation och hembesök

    Våra installatörer är förberedda och förhåller sig till följande riktlinjer och försiktightesåtgärder:

    • Inte ta i hand
    • Undgå närkontakt och hålla ett avstånd till andra på minst en meter
    • Använda handsprit efter kontakt med interiör och andra ytor hemma hos våra kunder

  • Hur kan jag se på TV om jag just nu inte kan eller vill ta emot en installatör?


    Innan din parabolantenn är monterad kan du se på TV genom att ansluta din box till internet. Installatören kan guida dig om hur du går till väga, och ni kan även bestämma ett nytt datum för montering av parabolen.     

    I användarguiden för boxen kan själv se hur du ändrar inställningarna för att se på TV via internet. Du kan även använda denna lösning om du i framtiden skulle råka ut för signalproblem: www.canaldigital.se/kundservice/boxar-teknik/oneplace/installningar-signalproblem/

    Så fort du blivit kund hos oss kan du även se på TV via vår platjänst och app. Du kommer åt den via webbläsaren på datorn och kan även ladda ner den som app till din mobil, surfplatta, Apple TV och Samsung Smart TV. Läs mer här.

Redan kund hos oss?

Här svarar vi på vanliga frågor om vad vi gör just nu för att anpassa oss efter den rådande situationen, vad vi kan göra för att hälpa dig som kund samt vilka förväntningar du kan ha på oss under den här tiden. Självklart följer vi utvecklingen ständigt och kommer att hålla dig uppdaterad om eventuella förändringar.

  • Har du beställt montering eller installation?


    Våra anställdas hälsa är alltid prioriterad, precis som våra kunders. Därför förhåller vi oss givetvis till de rådande riktlinjer och rekommendationer som Folkhälsomyndigheten föreskriver.

    På grund av detta kan det just nu ta lite längre tid än vanligt för våra installatörer att ge service och utföra installationer. 

    Våra installatörer är fortfarande tillgängliga och hjälper dig gärna. I det här läget är dock kommunikationen mellan dig och installatören oerhört viktig. Nedan redogör vi för vilka rutiner vi just nu tillämpar, både innan installationen och under själva besöket. 

    Vi vill understyka att våra installatörer inte kommer att utföra några installationer om de inte är fullt friska och symptomfria, eller om de varit i kontakt med personer som visat symptom.


    Innan installationen
     

    Installatören kommer att ringa upp dig i förväg för att bekräfta att både installatören själv och alla i ditt hushåll uppfyller följande krav:

    • Är friska och symptomfria
    • Inte är i karantän
    • Inte nyligen varit på resa i ett land med hög smittorisk och coronautbredning, eller haft kontakt med andra personer som visat symptom.


    Om situationen ändra sig mellan tidpunkten för telefonsamtalet och tidpunkten för installation kommer installatören att kontakta dig för att informera dig om detta. Om situationen ändras för någon i ditt hushåll är det även viktigt att installatören får besked om det, så att vi kan boka om den avtalade tiden.


    Under installation och hembesök

    Våra installatörer är förberedda och förhåller sig till följande riktlinjer och försiktightesåtgärder:

    • Inte ta i hand
    • Undgå närkontakt och hålla ett avstånd till andra på minst en meter
    • Använda handsprit efter kontakt med interiör och andra ytor hemma hos våra kunder

  • Kostnadsavdrag på våra sportpaket


    Coronaviruset har gjort att väldigt många sportevenemang världen över har ställts in eller skjutits upp. Tyvärr drabbar detta också innehållet på våra sportkanaler.

    På grund av detta har vi beslutat att inte ta betalt för sportkanalerna i våra olika sportpaket. Detta gäller från den 16 mars och fram till den 1 juni.

    Kostnadsavdraget för april månad görs på fakturan som skickas ut i maj.
    Kostnadsavdraet för maj görs på fakturan som skickas ut i juni.

    Självklart kommer vi att fortsätta följa utvecklingen och hålla dig uppdaterad om hur situationen påverkar sportinnehållet framöver. Under tiden hoppas vi att du kan hitta annat bra innehåll att se på TV.

    Läs mer och se svar på vanliga frågor

     

    Mer film och serier?

    Många kunder efterfrågar just nu ett större utbud av film och serier. Med våra smarta paket kan du till exempel lägga till HBO Nordic eller Viasat Film med Viaplay – till halva priset.

    Läs mer om smarta paket

  • Har du beställ en OnePlace-box och väntar på installation?


    Har du beställt en OnePlace-box men just nu inte vill ta hem en installatör? Testa att installera boxen själv med hjälp av vår installationsguide.

    Väntar du på montering av en parbol eller ett nytt parabolhuvud? Glöm inte att du under tiden även kan se på TV via internet med din nya box.

    I användarguiden för boxen kan själv se hur du ändrar inställningarna för att se på TV via internet. Du kan även använda denna lösning om du i framtiden skulle råka ut för signalproblem:  

    Läs mer och kom igång med TV via internet

Film- och serietips för hela familjen

I kanalpaketet Underhållning ingår mängder av bra och rolig TV för våra yngre tittare. Här har vi samlat de bästa tipsen just nu, med populära serier och filmer för både stora och små barn.

Inget slår när man upptäcker en ny favoritserie. Ännu bättre blir det när man inser att det finns ett dussin säsonger att plöja. I Canal Digitals playtjänst hittar du mängder av sådana serier, med alla avsnitt och kompletta säsonger. Här har vi listat våra favoriter.

Hockeysäsongen är avslutad och fotbollsligorna är pausade ett tag till. Men deppa inte ihop – det finns mängder av fantastiska sporthistorier att ta del av under tiden! Här har vi listat våra bästa tips på dokumentärer och filmer med sporttema.